Saturday, July 30, 2011

Trip to Phuket and Krabi (16 - 21 May 2011) part 2


Huhui...

Okeh ni part 2, Hari kedua kami di Phuket, bermulanya pepagi buta. Bangun jam 6 pagi, tapi sudah terang bagai jam 9 pagi. Panas lagi. Jadi kami mulakan perjalanan kami dengan plan ke Karon beach. Dengan berbekalkan motorsikal dan peta yg ada. kami pun sesuka hati mencari jalan ke sana. Demi Allah, perjalan kami kesana disambut cuaca yg amat baik, dengan diiringi pemandangan yg amat cantik. Kami melalui lereng bukit, udara yg nyaman, dan terserempak dengan kelab latihan Thai Boxing.

Pantai Karon berbeza dengan Patong. Ombak di pantai Karon sangat dasyat ok. Tinggi mencecah hujung rambut. Jaga2 pada yang kurang inci tu ya hahaha... Ain dan Ayu hanya main2 dipantai saja. Aku dan Syd dengan semangat ketal pergi bertembung dengan ombak. Seronok kot. Pantai di Karon tidak semeriah di Patong. Tapi still ade la orang jualan.

Bila matahari sudah berdiri tegak, kami dengan tidak teragak2 pulanglah ke Hotel. Aku malas nak pakai helmet pasal rambut basah. Lebih kurang 10 meter lagi nak sampai hotel aku ditahan polis Siam. Cilake benor gamaknye. Kesalahan? Tidak pakai helmet. Kene saman 300bath. Nasib baik polis tu baik. Bagi aku, orang kat phuket ni baik2 belaka. Sopan santun. So, aku pun bayar la saman masa tu juga. nasib baik juga balai polis belakang simpang je.

Sampai hotel kami bersiap2, kemana? ouh yeah... Shopping Time!!! belum aku pergi phuket hari tu dah sekampung manusia kirim ole-ole dari Siam. Sebelum tu kami pergi makan dulu. Hari ni kami nak cuba kedai lain pula. Tapi paham2 je la kan, susah nak cari kedai makan ni, kena cari yang halal. Pusing satu Patong, jumpa la kedai Pakistan ke India ke. Kami pun cuba lah. Perghhh... TAK SEDAP LANGSUNG! so, cancel kedai masakan india. Jangan pergi kedai India tu. Mereka tidak seramah orang2 Siam yang lain. Makanan pun tak sedap. Mahal pulak tu.

Selepas makan, Ape lagi, shopping la... Semalam aku tak sempat beli apa2, so hari ni aku borong. Aku beli t-shirt 11 helai, magnet beberapa biji, etc. Beli dimana? Sila, selak muka surat belakang ni. Aku ada ceritakan tentang kedai beli 10 helai percuma 1 helai tu. Then kami ke Mall. Kat Patong tu ade satu mall, besar juga la mall tu. Barangan pakaian di sini boleh tahan murah berbanding di KL. Ade carrefour lagi. So, selepas shopping ole-ole kami ke carrefour beli barang makan pula. Beli yang simple untuk makan malam je. Keluar dari Mall tu Hujan.

Tiba-tiba tengok motor sewa aku tu, pancit. Cilanat betul la. Ape punya nasib la aku hari ni. Aku pun pergi la cari kedai motor. Syd balik hotel jalan kaki. Bebudak perempuan tu balik naik motor mereka la. Agak malu juga lah jalan naik motor pancit pusing Patong cari kedai motor. Aku tak ingat berapa aku habis untuk bayar tiub baru. Pulang ke hotel, sehingga malam tu aku rasa kami tak buat apa2 kut. Sebab esok dah nk kena bangun awal, Van yang bakal angkut kami datang awal pagi esok.

Jadi, itulah cerita untuk hari ke dua kami. Esok kami ke Krabi. Kalau rajin cepat lah entry ke tiga muncul ya. hahaha...

Bersambung.

No comments: